✔️ Rychlé a diskrétní dodání ✔️ 100% bezpečný nákup ✔️ Zajištění kvality

Co byste měli vědět o erektilní dysfunkci (ED)

Téměř všichni muži budou mít v určité fázi svého života potíže s dosažením – nebo udržením – erekce během sexu. To je zcela normální, a pokud se to stane méně než 20 % případů, není se čeho obávat.

V případech, kdy se vyskytuje více než polovinu času nebo s vysokou pravidelností, může jít o erektilní dysfunkci (ED). I když to může být trapné diskutovat o tom s lékařem, je důležité mluvit s odborníkem – nejen proto, že můžeme pomoci zmírnit problém, ale také proto, že ED je někdy příznakem vážnějšího zdravotního stavu. Emocionální zátěž spojená s ED může mít navíc negativní dopad na sebevědomí člověka, duševní zdraví a intimní vztahy.

Naštěstí je většina případů ED dobře léčitelná a mnoho mužů je schopno úspěšně si užívat zdravého sexuálního života se správným léčebným plánem.

Co je erektilní dysfunkce?

Erektilní dysfunkce, také nazývaná ED nebo impotence, popisuje neschopnost dosáhnout ztopořeného penisu nebo udržet dostatečně pevnou erekci pro sex.

Příznaky ED mohou zahrnovat boj s dosažením erekce, potíže s udržením vztyčeného penisu dostatečně dlouho k dokončení pohlavního styku nebo neschopnost ejakulovat, i když je penis vztyčený.

Je důležité si uvědomit, že většina mužů se občas setká s potížemi s dosažením erekce. To je normální a nepovažuje se to za závažný zdravotní problém. Pokud problém přetrvává v průběhu času nebo se vyskytuje často, může být diagnostikován jako ED.

Protože ED narušuje pohlavní styk a jiné sexuální aktivity, často vede k emocionálním symptomům včetně pocitů úzkosti (zejména v souvislosti se sexem), studu, studu a nízkého sebevědomí.

ED může také přímo nebo nepřímo přispívat ke snížení sexuální touhy. V některých případech mohou muži pociťovat fyzický pokles sexuálního zájmu, zatímco v jiných případech mohou emocionální příznaky způsobit, že sex bude méně přitažlivý nebo dokonce skličující.

Příčiny

K mužské erekci dochází díky kombinaci signálů a procesů v mozku, hormonech, nervech, svalech a krevních cévách. Pokud je některý z těchto systémů omezován, může přerušit schopnost dosáhnout nebo udržet erekci. Proto mohou ED způsobit fyzické i psychické problémy (nebo jejich kombinace). Mezi další běžné příčiny ED patří problémy s průtokem krve, zásobením nervů nebo hormony.

Fyzické příčiny ED

Většina případů ED má spíše fyzické příčiny než psychické problémy. Mezi běžné fyzické příčiny ED patří:

• Ateroskleróza: Tento stav způsobuje, že se tepny v penisu ucpou nebo zúží v důsledku nahromadění plaku na stěnách tepny. To brání průtoku krve do penisu, který je potřebný k udržení erekce. Ateroskleróza je nejčastější příčinou ED a může být zhoršena řadou faktorů, včetně srdečních onemocnění a vysokého krevního tlaku.
  • Srdeční onemocnění: ED je považována za rizikový faktor pro srdeční onemocnění. Výzkum potvrzuje, že u mužů, kteří prodělali ED, je v budoucnu pravděpodobnější, že budou mít příznaky srdečního onemocnění.
  • Diabetes: ED je běžná u mužů, kteří žijí s diabetem 2. typu. V průběhu času mohou výkyvy krevního cukru, které přicházejí s cukrovkou, poškodit nervy a krevní cévy, což má dopad na erektilní funkci.
  • Vysoký krevní tlak: Protože vysoký krevní tlak může poškodit tepny, může snížit množství krve, které je schopné cirkulovat penisem. Jedna studie zjistila, že až 30 % mužů s vysokým krevním tlakem také hlásí ED. Bohužel ED je vedlejším účinkem některých léků používaných k léčbě hypertenze.
  • Vysoký cholesterol: Vysoký cholesterol může způsobit nebo přispět k ateroskleróze, která blokuje průtok krve do penisu.
  • Obezita: Obezita zvyšuje u člověka úroveň rizika srdečních onemocnění, vysokého cholesterolu a cukrovky, což vše může vést k ED. V některých případech může obezita přispět k nízkému sebevědomí a emočním problémům, které zvyšují pravděpodobnost ED.
  • Hormonální poruchy: Stavy, které ovlivňují hladiny hormonů, jako je nedostatek testosteronu, mohou vést k ED.
  • Poranění pánve nebo páteře: Poranění pánevní oblasti nebo míchy může omezit schopnost těla udržet erekci. Radiační terapie, která ovlivňuje pánevní oblast, může také způsobit ED.
  • Neurologické stavy: Neurologické stavy, jako je roztroušená skleróza (MS), Parkinsonova choroba a mrtvice, mohou přerušit nervové signály vysílané z mozku do penisu, které jsou potřebné k dosažení a udržení erekce.
  • Životní styl: Kouření, alkoholismus a zneužívání drog, jako je kokain, má fyzické účinky na tělo, které může ovlivnit nervy a nervový systém, krevní cévy a tepny nebo hormony – to vše jsou základní součásti erektilní funkce.

A konečně, ED je vedlejším účinkem různých léků na předpis, včetně:

• Léky na srdce
  • Léky na vysoký krevní tlak
  • Léky na úzkost
  • Antidepresiva
  • Opioidy
  • Diuretika
  • Léky, které mění hormony
  • Amfetaminy
  • Léky, které ovlivňují centrální nervový systém
  • Některé léčby rakoviny
  • Léčba prostaty
  • Cimetidin, který se používá k léčbě peptických vředů

Vždy se poraďte se svým lékařem, než přestanete užívat léky, které vám byly předepsány, nebo než změníte dávkování nebo rozvrh léků.

Psychologické příčiny ED

Méně případů ED je způsobeno výhradně psychologickými problémy, ale stává se to. Psychologické účinky, které způsobují ED, přispívají k ní nebo ji zhoršují, zahrnují:

• Deprese
  • Úzkostné poruchy
  • Strach z intimity
  • Vina
  • Ostuda
  • Rozpaky
  • Nízké sebevědomí
  • Problémy ve vztazích, jako je emoční napětí nebo špatná komunikace

Léčba

Léčba ED může zahrnovat léky a/nebo změny životního stylu. U středně závažných případů ED lze k dosažení nebo udržení erekce během pohlavního styku použít také externí sexuální pomůcky. Pokud jiná léčba není úspěšná, lékař může doporučit operaci.
Léky

Nejběžnějšími léky na předpis používanými k léčbě ED jsou inhibitory fosfodiesterázy-5 (jinak známé jako inhibitory PDE5):

Ty pomáhají uvolnit krevní cévy, zvyšují průtok krve a snižují krevní tlak, což vše zvyšuje erektilní funkci.

Většina inhibitorů PDE5 se užívá ve formě pilulek podle potřeby, obvykle 30 až 60 minut před pohlavním stykem. Ujistěte se, že dodržujete specifické pokyny svého lékaře ohledně toho, kdy užívat PDE5 a jaké množství. Ve většině případů byste neměli užívat více než jednu dávku během 24 hodin, protože to může zvýšit riziko závažných nežádoucích účinků.

Zatímco většina nežádoucích účinků inhibitorů PDE5 je mírná a vymizí samy, pokud pociťujete jakékoli nežádoucí účinky po dobu delší než dva týdny, kontaktujte svého lékaře. Tyto mírnější vedlejší účinky zahrnují:

• Bolest hlavy
  • Rýma
  • Krvácení z nosu
  • Žaludeční nevolnost, nevolnost nebo zvracení
  • Zčervenalá kůže na obličeji a kolem něj
  • Horečka
  • Bolest v krku nebo příznaky bronchitidy

Při užívání jakéhokoli PDE5 je důležité být obeznámen s možnými závažnými vedlejšími účinky, které jsou uvedeny níže.

• Náhlé rozmazané vidění, závrať, točení hlavy, nevolnost nebo zvracení
  • Erekce, která trvá déle než čtyři hodiny (priapismus)
  • Náhlá ztráta zraku
  • Náhlá ztráta sluchu nebo zvonění v uších (tinnitus)
  • Bolest na hrudi, dušnost, závratě, točení hlavy, potíže s mluvením, zmatenost nebo jakékoli jiné příznaky srdečního infarktu nebo mrtvice.

Změny životního stylu

Určité změny životního stylu mohou pomoci snížit ED nebo jí v první řadě zabránit.

• Cvičení: Mírné denní fyzické cvičení může snížit pravděpodobnost ED. Jedna Harvardská studie zjistila, že 30 minut cvičení každý den bylo spojeno s asi 40% snížením rizika ED.
  • Změny stravy: Zdravá strava podobná středomořské stravě (s vysokým obsahem zeleniny, ovoce, luštěnin a ryb a nízkým obsahem červeného a zpracovaného masa a trans-tuků) může pomoci snížit riziko ED.
  • Řízení hmotnosti: Udržování zdravé hmotnosti může významně snížit riziko ED. Nadměrný tuk může interferovat s hormony zapojenými do erektilní funkce a dlouhodobá nadváha zvyšuje riziko srdečních onemocnění, cukrovky a dalších faktorů, které zvyšují pravděpodobnost ED. Pokud je vaše váha považována za nadváhu nebo obezitu, hubnutí může pomoci předejít ED nebo ji vyřešit.
  • Kegelovy cviky: Silné svaly pánevního dna přispívají ke ztuhlosti a pevnosti během erekce a pomáhají zabránit tomu, aby krev opouštěla vztyčený penis. Kegelovy cviky jsou výborné na procvičování svalů pánevního dna. Opakujte to několikrát denně, abyste časem zvýšili sílu.
  • Cévní zdraví: Vytváření dobrých návyků, které podporují zdravý cévní systém, může snížit a zabránit ED. To znamená cvičení, správné stravování a další léčebné kroky k udržení zdravého krevního tlaku, cholesterolu a hladiny cukru v krvi. Když se některý z nich zvýší na nezdravou úroveň, může poškodit tepny a nervy, které se připojují k penisu.
  • Poradenství a terapie: Účast na behaviorální terapii nebo poradenství může pomoci léčit nebo vyřešit emocionální a psychologické příznaky ED. Úzkost a deprese mohou přispět k ED, takže léčba základních příčin těchto problémů může zmírnit nebo významně snížit ED. V některých případech, jakmile se ED stane problémem, strach z jejího výskytu může zvýšit pravděpodobnost, že se bude opakovat. Poradce nebo terapeut může pomoci poskytnout behaviorální léčbu k řešení těchto strachů a úzkostí, čímž se sníží pravděpodobnost ED v budoucnu.
  • Přestat s nezdravými látkami: Přestat kouřit, omezit spotřebu alkoholu a vyhledat pomoc při zneužívání drog, to vše může mít pozitivní dopad na snížení příznaků ED.

Prevence

Nejlepší prevencí ED je zdravý životní styl. Všechny níže uvedené skutečnosti mohou pomoci snížit riziko ED:

• Ukončení nebo omezení užívání tabákových výrobků, alkoholu a jiných drog
  • Po většinu (ne-li všechny) dny v týdnu vykonávat určitý druh fyzické aktivity
  • Snížení nebo zvládnutí stresu
  • Udržování zdravé hmotnosti

U lidí se stavy, které zvyšují riziko ED – včetně srdečních chorob, cukrovky a duševních nemocí – může vyhledání odborné pomoci při jejich řešení často výrazně snížit nebo zmírnit související příznaky ED.

Kdy navštívit lékaře

Pokud trpíte ED více než polovinu času při sexuálních aktivitách nebo pokud máte obavy z ED, promluvte si se svým lékařem primární péče. Zpočátku to může být nepříjemné nebo trapné, ale stojí za to si popovídat, protože ED je docela léčitelná.

Je také důležité diskutovat o ED, protože může být časným příznakem zdravotního problému, jako je srdeční onemocnění nebo dokonce neurologické stavy. Váš lékař bude klást otázky a provádět příslušné krevní testy, aby zkontroloval jakékoli závažnější základní stavy.

Jak může lekarnanapotenci.cz pomoci?

Až 52 % mužů zažije v životě nějakou formu erektilní dysfunkce. Je to jeden z nejčastějších problémů, kterým muži čelí.

Pokud si myslíte, že trpíte ED, lekarnanapotenci.cz nabízí široký výběr pilulek na erekci. S námi získáte přístup ke kvalitním lékům za dostupnou cenu.